توضیحی کلی در باره پاسور
ساعت ۱٢:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۳/٢٠  کلمات کلیدی:

توضیحی کلی در باره پاسور

طراحان بازی ورق به صورت هوشمندانه ای، از طراحی تمامی جزئیات بازی، رسیدن به هدف خاصی را دنبال می کرده اند. بی شک شما هم سؤالات بسیاری درباره ی دلیل انتخاب خال های بازی، دلیل تفاوت چهره ی چهار پادشاه و... از خود پرسیده اید. تمامی موارد یاد شده مفهوم خاصی را در خود پنهان کرده اند. در این مقاله قصد داریم با مفاهیم پنهان خال های بازی ورق آشنا شویم.


کاربرد خال های بازی ورق

اگر تمام ۵۲ کارت پاسور به یک شکل می بودند آنگاه بازی کردن با ورق ممکن نبود. بنابراین کارت های بازی را به چهار دسته ی مساوی _ که هر کدام ۱۳ کارت خواهند داشت _ تقسیم می کنیم.
برای تمایز دادن این ۴ دسته از همدیگر به هر گروه یک نماد را نسبت می دهیم که آن نماد همان خال کارت است. (خاج، خشت، پیک و دل). در داخل هر دسته نیز برای تشخیص ۱۳ کارت آن دسته از هم، آنها را با اعداد ۱ تا ۱۳ عددگزاری می کنیم.

عدد شماره ی ۱ را آس می نامیم

عدد شماره ی ۱۱ را با سرباز،

عدد شماره ی ۱۲ را با بی بی و

عدد شماره ی ۱۳ را با نماد شاه نمایش می دهیم.

قابل ذکر است که خال های بازی ورق در کشورهای مختلف یکسان نیستند. خال های بازی پاسور امروزی متعلق به کشور فرانسه می باشند که بعدها وارد انگلستان شده و به خاطر سادگی در طراحی، از آنجا به تمام جهان راه یافتند.


معنی نمادین خال های فرانسوی بازی ورق:

هر خال در بازی ورق نمادی از یک پدیده است. چهار خال بازی ورق و معنای نمادین و سمبولیک آنها را مرور می کنیم :

      •   خال پیک ( Spades ) :

پیک که از آن با عنوان "دل سیاه" نیز یاد می شود در بین چهار خال بازی ورق بالاترین ارزش را دارد. پیک به عنوان سمبولی از مرگ شناخته می شود. معادل پیک در ورق آلمانی چمن و در ورق سوئیسی سپر است. رنگ خال پیک سیاه است.

  •  خال دل ( Hearts ) :

خال دل پس از پیک برترین ارزش را در بین خال های بازی دارد. دل نمادی است از عشق و مهر. معادل دل در ورق آلمانی همان دل و در ورق سوئیسی رز می باشد. رنگ خال دل قرمز است.

  •  خال خشت ( Diamonds ) :

خال خشت که از آن با نام الماس نیز نامبرده می شود سومین رتبه را بین خال های بازی دارد و نمادی از دارایی و ثروتمندی می باشد. معادل خشت در ورق های آلمانی و سوئیسی زنگوله (ناقوس) می باشد. رنگ خال خشت قرمز است.

     •    خال خاج ( Clubs ) :

خال خاج - که نام های دیگری نظیر گشنیز و یا شبدر نیز دارد - کمترین مقام را در بین چهار خال بازی دارد. خاج را نمادی از جنگ و نزاع می دانند. قابل ذکر است که Club به معنای گرز است. معادل خاج در ورق های آلمانی و سوئیسی بلوط می باشد. رنگ خال خاج سیاه است.

اصطلاحات :

با توجه به این که اصطلاحات یک دستی برای رویدادهای ورق بازی در فارسی نداریم ، کار توضیح دادن خیلی مشکل می شود . توجه کنید که به طور متداول ما به خیلی رویداد ها می گوییم «دست» : به دست دادن ، به دستی که برای بازی کردن در اختیار ماست ، به دستی که در حال بازی کردن است ، به دست 7 تایی بازی ،مثلاً در حکم ، به دست روی زمین و .... . خلاصه این ها همه را دست می گوییم که اگر بخواهم به آن ها در اینجا از دست نام ببرم خیلی گیج کننده خواهد شد و مشخص نمی شود منظورم کدام رویداد است . همین طور هم واژه بازی که برای طیف وسیعی از امور به کار می رود . به همین دلیل ناچارم واژه های مشخصی را برای هر کدام از رویدادها به کار ببرم . به این شرح :

خال ( Suit ) :

علامت مشخصه کارت ها : گشنیز ، خشت ، پیک و دل

دور ( Trick ) :

یک دور بازی که در آن هر بازیکن یک کارت می اندازد . مثلاً در حکم ، دور عبارت است از 4 برگی که از نفر اول ( آغازگر ) شروع می شود و با بازی نفر آخر پایان می پذیرد.

دست ( Game ):

یک بازی کامل ، که در آن تمام برگها بازی شده باشند . مثلاً در حکم یک دست شامل 13 دور است که در آن هر تیمی که 7 دور را ببرد ، بازی را برده .

ست ( Set ):

یک ست کامل از پیش تعیین شده ؛ مثلاً در حکم هر 7 بازی را که یک تیم ببرد یک ست تمام می شود . از مجموع بازی ها تشکیل می شود و با شماری از ست ها کل بازی ورق به پایان می رسد . مثلاً با 2 یا 3 ست .

آغازگر ( Leader ):

بازیکنی که دور را آغاز می کند و باقی بازیکنان طی ترتیب مشخص بعد از او بازی می کنند. معمولاً کسی است که دور پیش با برگ برنده او به پایان رسیده.

دست دادن ( Dealing ) :

پخش کردن برگ های بازی بین بازیکنان .

دست دهنده ( Dealer ):

کسی که دست می دهد .

حکم کردن ( Bidding ) :

عملی که طی آن خال سر ، و یا امتیاز تعهد شده مشخص می شود . می تواند به صورت رقابت باشد (یعنی هر کس تعهد بزرگتری کرد حکم کردن را ببرد، مثل شلم ) و یا می تواند به صورت نوبتی و تک نفره باشد ( مثل حکم ).

012 copy.jpg